Optimale inburgering faciliteren

Opdrachtgever: Gemeente Den Haag

In januari 2022 trad de nieuwe wet inburgering in werking. De begeleiding van inburgering plichtige nieuwkomers ligt nu bij gemeenten in plaats van bij het Rijk. Het doel van deze nieuwe wet is om nieuwkomers zo snel mogelijk volwaardig mee te laten doen in Nederland. Om dit zo goed mogelijk in te kunnen vullen wilde Gemeente Den Haag een beter beeld krijgen van de doelgroep.

De wens van Gemeente Den Haag was inzicht krijgen in de wensen en behoeftes van statushouders en gezinsmigranten, als hulpmiddel bij (het bepalen van) de begeleiding en routering. Het eindresultaat moest behulpzaam zijn voor medewerkers die een rol spelen tijdens de inburgering. Bijvoorbeeld consulenten van de gemeente, externe trainers en (maatschappelijk)begeleiders. 

Uitdaging

Op basis van 40 interviews met gezinsmigranten en statushouders ontwikkelden we een motivationele segmentatie. Daarnaast organiseerden we een aantal interne sessies met consulenten inburgering om bestaande kennis en ervaringen mee te nemen en de eerste segmentatie te valideren. Tot slot faciliteerden we een ontwerpsessie met verschillende interne en externe stakeholders om een vertaalslag te maken naar oplossingen per motivationeel segment.

Aanpak

Het resultaat is een segmentatie die behulpzaam is in het duiden van statushouders en gezinsmigranten: vier verschillende segmenten, elk met hun eigen motivaties, behoeftes en belemmeringen rondom de inburgering. Én per segment ideeën en advies voor het faciliteren van optimale inburgering: hoe maak je verbinding? Welke trajecten zet je in? Hoe motiveer je zo iemand? Ook ontwikkelden we een prototype van een tool die de consulenten inburgering helpt om in gesprek met een nieuwkomer te bespreken in welk segment diegene zich het meeste herkent.  

Impact