OVER aha!nneke

Zo zit dat dus

Een aha-moment is een situatie waarin iemand plotseling nieuwe inzichten verkrijgt. Zo’n moment waarop je denkt: ‘aha! dus zo zit dat’, of ‘aha! zo kan het dus ook’. Dit eureka moment waarop het je lukt om anders naar een situatie of vraagstuk te kijken is essentieel voor betekenisvolle innovatie, verandering en begrip.

Aha!

Mijn naam is Hanneke Hövels. Ik ben enthousiast, betrokken en empathisch. Ik ben dol op het doorgronden van vraagstukken en complexe zaken simpel maken. Als service designer word ik blij van het écht begrijpen van mensen en het faciliteren van aha-momenten bij klanten en deelnemers. Daarvoor gebruik ik allerlei creatieve technieken en methoden. Want creativiteit creëert op een speelse manier (mentale) ruimte voor verandering. Daarnaast houd ik van in bomen klimmen, buttons maken en kamperen.

Over mij

Werkwijze

Wat ik belangrijk vind

Playfulness
Playfulness (oftewel een speelse mindset) vergroot je veerkracht, je innovatiekracht en je compassie. De meest gebruikte definitie van playfulness in de wetenschap is: de vaardigheid om situaties te kunnen ‘reframen’, zodat je nieuwe mogelijkheden gaat zien.
Ik gebruik creativiteit en playfulness in mijn projecten voor een nieuw perspectief op je uitdaging of doelgroep, waardoor je nieuwe mogelijkheden gaat zien en er ruimte voor verandering ontstaat. 

Elk jaar schenk ik 5% van mijn winst aan een goed doel op het gebied van spelen. Dit jaar (2022) is dat de speeltuinbende van stichting het gehandicapte kind, dat zich hard maakt voor inclusieve speeltuinen. 


Betekenisvol 
Ik werk graag aan betekenisvolle maatschappelijke vraagstukken, die een positieve bijdrage leveren aan het welzijn van mensen en de wereld. Voorbeelden van onderwerpen waar ik ervaring mee heb zijn de energietransitie, mentale en fysieke gezondheid, inburgering en de kinderopvangtoeslag affaire.
Service design levert een bijdrage aan dit soort projecten door mensen (gebruikers, patiënten, inwoners) centraal te zetten, verschillende stakeholders bij elkaar te brengen en op een creatieve manier op zoek te gaan naar verrassende oplossingen die voor iedereen passend zijn.

Samen 
In projecten zoek ik graag de samenwerking op met mijn klanten. Allereerst om de vraag goed te begrijpen en te achterhalen welke kennis er al is. Maar ook om tijdens het project interne stakeholders mee te nemen. Op die manier ontstaat er meer enthousiasme, begrip en eigenaarschap voor het resultaat. Ook betrek ik graag de doelgroep bij de ontwerpfase, om te borgen dat oplossingen echt aansluiten bij hun behoeften. Samen wordt alles beter.